MENGAPA MENGELUH?...


Manusia terlahir mudah mengeluh. Mengeluh kerana masalah yang dihadapi,mengeluh kerana sikap orang lain menyinggung hatinya,mengeluh kerana tidak berpuas hati dengan hasil kerja yang dilakukan, tidak ketinggalan mengeluh kerana apa2 yang ditakdirkan dihadapannya tidak sesuai dgn keinginan. Tahukah anda bahawa sikap mengeluh sebenarnya menunjukkan kekerdilan jiwa anda dan mencari pembenaran diri sendiri?
Kerna itu duhai sahabatku, jauhilah sikap mengeluh. Jadilah seorang dewasa yang menerima apapun yang dihadirkan oleh-Nya pada diri kita. Ingat, mengeluh adalah sebuah penentangan, sebuah sikap penolakan dan menghindari kenyataan!

Persoalan2 yang sering kita luahkan,..
      Kita bertanya : kenapa aku diuji?
Quran menjawab : "apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "kami telah beriman,sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang berdusta" Surah al-Ankabut, ayat 2-3.

      Kita bertanya : kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
 Quran menjawab : "boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." surah al-Baqarah,ayat 216.


     Kita bertanya : kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab : "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." surah al-Baqarah,ayat 286.

Kita bertanya : kenapa kita berasa frust?
Quran menjawab : "Janganlah kamu bersifat lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya,jika kamu orang-orang yang beriman." surah Ali Imran,ayat 139.

Kita bertanya : bagaimana aku harus menghadapinya?
Quran menjawab : "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang , dan sesungghnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" surah al-Baqarah,ayat 45.

Kita bertanya : kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab : " cukuplah bagiku Allah , tidak ada Tuhan selain daripada Nya. Hanya kepada Nya aku bertawakal". Surah at-Taubah , ayat 129.

Kita bertanya : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Quran menjawab : "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka".Surah at-Taubah , ayat 111.


Kita bertanya : sampai bila aku akan merana begini?
Quran menjawab: "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.Sesungguhnya sesudah kesulitan it ada kemudahan".surah al-Insyirah/Asy-Syarh,ayat 5-6.
Terlalu banyak nikmatNya,tetapi jarang disyukuri,..
        Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir. (Surah Al-Ma’aarij 70: 19-21)
       
Anda pernah merasakan kegembiraan yang menggugah, anda juga pernah mersakan kelesuan yang melelahkan. Semua itu hanyalah 1 rasa..

TEH


Salam mesra sume!! Korang penah dengar x statement pasal ‘minum bola, makan bola, tido bola?’ mesti penah nyer...hmmm…kali ni ape kata kita gantikan bola ngan teh… ‘minum teh, makan teh, tido teh, hidup teh!!’ yeahh!!! da gosok gigi blom??nak brekfas sama2 nih pastu jom kita borak pasal teh..jom2!!! 
  
Fakta Ringkas Teh 

1.      Teh kalo diminum dua hingga tiga cawan sehari dpt membantu prestasi mental…
2.      Aroma teh gak dpt mencetuskan perasaan tenang dan sejahtera..
3.      Teh kalo diamalkan  dalam diet seimbang, boleh jadikan jantung kita lebih sihat.
4.      Bagi sape2 yang nak kawal BERAT BADAN, minum la teh tanpa gula atau susu sebab teh takde kalori..
5.      Fluorida boleh didapati dalam teh yang membantu kesihatan gigi…Flavonoid teh didapati dapat  meningkatkn daya enamel menentang asid dan bertindak sebagai agen antibakteria…
6.      Uncang teh kering dpt menyerap bau hapak dalam peti sejuk…
7.      Gunakan teh untuk bersihkan tingkap/pintu kaca dan cermin…gerenti kilat!!
8.      Bagi sesape yang nak wat BBQ, taburkan sket daun ke atas bara api sbelum memanggang sbab ia dapat menambah perisa mknn korang..hmm…sdapnya bau~~
9.      Gunakn hampas teh yang dah digunakn untuk baja tanaman..
10.  Teh bertindak sbagai perapi rambut semula jadi…~xyah la pkai conditioner mahal2..guna teh sude…=)
11.  Bagi tilam yang dah ada ‘peta dunia’ n bau mcam2..guna le teh sbb ia penghalau semula jadi pijat!!!
12.  Uncang teh yang dah digunakn dpt memberi perlindungan daripada karat…nape??? Sebab sebatian kimia dalam teh membentuk lapisan cegah karat!!!  
Chinese tea powder

Green tea powder 
Jasmine tea powder 
Black Tea powder

Ni je la yang dapat kita kongsikan bersama…sbg student biotech harap informasi ini berguna 
untuk kita sume k…sekian.
Sumber : Berita Harian  

  

Keindahan Matematik


1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321


1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111


9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888


Hebatkan?

Dan cuba lihat simetri ini:


1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321


Sekarang tengok ini

101%Dari sudut pandangan matematik :
Apakah ia sama dengan 100%?
Adakah ia bermaksud LEBIH dari 100%?
Kita selalu mendengar orang berkata dia beri lebih dari 100%?
Kita selalu dalam situasi di mana seseorang mahukan kita BERIKAN SEPENUHNYA 100%
Bagaimana nak MENCAPAI 101%?
Apakah nilai 100% dalam hidup?
Mungkin sedikit formula matematik di bawah boleh membantu mendapatkan jawapannya.

Jika:
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTU VWXYZ
Digambarkan sebagai:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

Jika:
KERJA KERAS

11 + 5 + 18 + 10 + 1 + 11 + 5 + 18 + 19 + 1= 99%

H-A-R-D-W-O-R- K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

Dan:
Knowledge

11 +14 +15 +23 + 12 5 +4 +7 + 5 = 96%

Serta
SIKAP

19 + 9 + 11 + 1 + 16 + 4 + 9 + 18 + 9= 96%

Dalam Bahasa Inggeris;
A-T-T-I-T-U-D-E

1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%

Sikap diri atau attitude adalah yang utama untuk mencapai 100%. Jika kita bekerja keras sekalipun tetapi jika tiada attitude masih belum dapat 100% lagi.

Tapi

LOVE OF GOD

12 +15 +22 +5 +15 + 6 +7 +15 +4 = 101%

atau

SAYANG ALLAH

19 + 1 + 25 + 1 + 14 + 7 + 1 + 12 + 12 + 1 + 8 = 101%


DEBAT PIALA NC



The NC Cup debate competition is once again here.

Organized by USIM's Debate Club together with Unit Kepimpinan Pelajar and HEP, this competition is held for all USIM students. It will be held on 25 Feb - 27 Feb at Faculty of Syariah and Law.

 The objective of this competition is to find and polish student's talent in debating. Besides that, this competition also teach us confidence in presenting our ideas. as well as critical thinking. 

Held in three categories which are Bahasa Melayu, English, and Arabic, each faculty can send a maximum of two teams each consisting of 4 participants. 


For those interested, you can contact 
  • Zulfawwaz Mohmad  : 013-6353234 (Director) 
  • Abdul Qaiyum Musa : 013-222 3728 (President)
  •  email : debat.hep@usim.edu.my

[for FB sfriends, you could also give your name to Khusyairi Embong, or Ainil Hawa]