MENGAPA MENGELUH?...


Manusia terlahir mudah mengeluh. Mengeluh kerana masalah yang dihadapi,mengeluh kerana sikap orang lain menyinggung hatinya,mengeluh kerana tidak berpuas hati dengan hasil kerja yang dilakukan, tidak ketinggalan mengeluh kerana apa2 yang ditakdirkan dihadapannya tidak sesuai dgn keinginan. Tahukah anda bahawa sikap mengeluh sebenarnya menunjukkan kekerdilan jiwa anda dan mencari pembenaran diri sendiri?
Kerna itu duhai sahabatku, jauhilah sikap mengeluh. Jadilah seorang dewasa yang menerima apapun yang dihadirkan oleh-Nya pada diri kita. Ingat, mengeluh adalah sebuah penentangan, sebuah sikap penolakan dan menghindari kenyataan!

Persoalan2 yang sering kita luahkan,..
      Kita bertanya : kenapa aku diuji?
Quran menjawab : "apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "kami telah beriman,sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang berdusta" Surah al-Ankabut, ayat 2-3.

      Kita bertanya : kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
 Quran menjawab : "boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." surah al-Baqarah,ayat 216.


     Kita bertanya : kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab : "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." surah al-Baqarah,ayat 286.

Kita bertanya : kenapa kita berasa frust?
Quran menjawab : "Janganlah kamu bersifat lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya,jika kamu orang-orang yang beriman." surah Ali Imran,ayat 139.

Kita bertanya : bagaimana aku harus menghadapinya?
Quran menjawab : "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang , dan sesungghnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" surah al-Baqarah,ayat 45.

Kita bertanya : kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab : " cukuplah bagiku Allah , tidak ada Tuhan selain daripada Nya. Hanya kepada Nya aku bertawakal". Surah at-Taubah , ayat 129.

Kita bertanya : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Quran menjawab : "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka".Surah at-Taubah , ayat 111.


Kita bertanya : sampai bila aku akan merana begini?
Quran menjawab: "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.Sesungguhnya sesudah kesulitan it ada kemudahan".surah al-Insyirah/Asy-Syarh,ayat 5-6.
Terlalu banyak nikmatNya,tetapi jarang disyukuri,..
        Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir. (Surah Al-Ma’aarij 70: 19-21)
       
Anda pernah merasakan kegembiraan yang menggugah, anda juga pernah mersakan kelesuan yang melelahkan. Semua itu hanyalah 1 rasa..

0 comments:

Post a Comment